Wednesday 19 December 2012

UKM:LAWATAN INDUSTRI

Pada hari Sabtu yang lepas iaitu pada 15 Disember 2012,kelab usahawan telah mengadakan lawatan ke
Annur Mee Sayur dan ESIR Frozen Food.Pada asalnya aku memang agak keberatan untuk pergi ke lawatan industri disebabkan pada keeseokkan hari aku ada satu lagi program iaitu runnig man.Tetapi disebabkan aku menjadi ajk perkhidmatan bas maka harus ku tunaikan tanggungjawab yang diberikan.

Menjadi ajk bukan suatu yang mudah bagi aku,kerana yang pergi ke lawatan ini hampir keseluruhan pelajar tahun 2 dan 3.Pada hari khamis sebelum pergi aku sibuk dengan uruskan borang pengesahan bas.Jadi terpaksalah aku berulang alik di fakulti dari tingkat atas dan bawah.Pada awalnya memang banyak masalah yang muncul kerana pada asalnya rancang untuk naik 2 bas iaitu sebanyak 80 peserta.Tetapi takdir tidak menyebelahi hanya dapat cari sebanyak 38 peserta sahaja.

Pada keesokan harinya iaitu Jumaat,aku ditugaskan untuk pergi ke pejabat tingkat 5 untuk memastikan berapa buah bas yang diperlukan?dan no telefon bas.Tepat jam 3.05 minit aku pun masuk ke pejabat,habis kena berleter dalam 8 minit,tapi alhamdulillah motif dapat dilaksana.


Hari Lawatan:

Pada awal pagi hari sabtu aku dikhendaki bergegas ke fakulti untuk memastikan bas semua diuruskan degan baik kerana bas akan bertolak pada jam 9.00 pagi dan pendaftaran pada pukul 8.30 pagi.Tiba sahaja di fakulti ekonomi aku terus membuat panggilan telefon untuk pastikan bas datang tepat pukul 9.Awal memang menguji kesabaran,aku telefon orang ini,dia passing dengan orang lain,telefon orang kedua dia passing orang ketiga.Haish..

Walaubagaimanapun permainan ini dapat ditamatkan pada orang ketiga.Walaupun aku tiba awal pukul 8 tetapi peserta lain masih tidak menampakkan bayang.Jadi program ini terpaksa tangguh jadual bertolak iaitu pada jam 10 pagi.Tapi nasib baiklah pemandu bas sporting.:)

Selepas 1 jam 30 minit dalam pukul 11.00 kami 38 peserta tiba di Annur Mee Sayur.Kami dijemput oleh pemiliknya sendiri.Beliau merupakan usahawan yang cukup produktif.Tidak henti-henti mengajar kami tentang selok belok perniagaan.Kami diajar bagaimana cara proses mee dari A sampai Z.Video di bawah adalah sedutan bagaimana proses mee dijalankan



(bersambung..)


No comments:

Post a Comment