Saturday 1 December 2012

Idea-Idea Bebas

Idea-idea bebas adalah himpunan pemikiran yang terlintas di ruangan pemikiran aku.Apa sahaja perkara-perkara yang terlintas yang aku lihat rasional kadang-kadang aku akan catit supaya idea yang datang tidak pergi begitu sahaja.Jadi berikut adalah himpunan idea yang mungkin boleh dimanfaatkan.Ini hanya pendapat,anda bebas untuk pertikaikan dan memberi pendapat anda.Jika pendapat anda disokong hujah,fakta  dan rasional dalam kondisi suasana insya allah saya akan ubah pendapat saya.Saya hanya mencari kebenaran kongsilah pendapat anda..


1)Sistem Pendiikan Malaysia Harus Berubah!!

Kita dapat sisitem pendidikan yang ada di Malaysia sudah ketinggalan.Budaya sekarang adalah budaya intelektual.Sistem kini telah membunuh pelabgai potensi dalaman pelajar.Mereka cuba menyekat kreat
iviti yang ada pada belajar.

Aku masih ingat dahulu adik aku mengadu.Cikgu x kasi guna pensel warna dan ini secara tak langsung telah membunuh kreativiti kanak2 sehingga dewasa.

Kita hanya memberi kecenderungan otak sebelah kiri,seperti matematik,logik sedangkan otak sebelah kanan seperti muzik,seni,dan sebagainya dipinggirkan.

Sebarang langkah perubahan bermula denga sistem pendiidikan.Kita harus dapatkan pakar dari luar.


2)Tolong Belikan Mesin Pengering!!

Dah sebulan ukm dilanda hujan,baru sidai kena angkat..haish aq punya duk tggu la diorg beli mesin pengering baju kat zaaba ni..klou aq ada kat 3k mmg aq dah beli dah..blh buat duit ada sapa2 nak join share 2k??hehe

1 org-rm2.00(minimum)

1 blok ada lbh kurg 300-500 org

setiap mggu hampir 70 org basuh baju..mesti ada yg baloq nak sidai so 70 x 2=rm140 seminggu klou sebulan rm140 x 4=rm560(minimum)..Buta ja dapat rm 560 sebulan tanpa buat apa2 5 bulan dah leh cover modal ngan maintainance siap..tp....






Hilangkanlah Budaya TRENDY thinking!!

Jika kita ingin membahas suatu topik atau mengkritik sesuatu perkara jangan hanya mengikut trend(ikut-ikutan)!!atau hanya membca pihak yang menghentam sahaja!!

Zaman sekarang bukan seperti dahulu.Zaman fanatik semuanya dah berlalu sekarang tiba zaman kita membicara dengan adil(meletakkan sesuatu pada tempatnya).Mahasiswa dan anak muda sekarang sudah mengecapi intelektual yang tinggi.Budaya sekarang mengkritik dan memuji kedua belah pihat.Tamadun menggunakkan akal sudah kehadapan bukan lagi emosi dan dambaan pengaruh.Orang yang tidak adil dalam mengkritik adalah tidak bertamadun!!






Damaikan Bukan Pecahkan.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Adakah kamu mahu aku beritahukan suatu perbuatan yang lebih utama daripada keutamaan puasa, sembahyang dan sedekah? Mereka (sahabat) menjawab: Ya! Maka Rasulullah SAW bersabda: Iaitu mendamaikan pers
engketaan yang sedang berlaku. Rosaknya hubungan persaudaraan kerana perpecahan seperti mencukur. Aku tidak bermaksud mencukur rambut, tetapi mencukur yang bermaksud merosakkan agama.” (Riwayat al-Timiziy dan Abu Dawud).




Deal With Annoying People

Salah satu tips nak hadapi orang yang "alah" or annnoying yang cuba memerangkap kita dalam beberapa keadaan seperti memalukan kita dihadapan orang ramai dengan menyebarkan tuduhan yang melampau secara terangan2 di hadapan orang ramai di saat kita berada disitu.

Ramai orang tersilap langkah apabila orang itu menhujam degan pelabagai carutan maka kita pun turut mengikuti dengan carutan susulan di 
pihak kita.Akhirnya si pencarut merasa bangga apabila kita membalas kemabali carutan dan akhlak kita pun terserlah akan keruntuhannya.

So dalam kondisi macam ni kena main reverse psikologi

Bila dia carut ja kita wat bodoh dan lemparkan senyuman dan buat2 benda yg positive.Akhirnya pencarut tu yang merasa bengang bukan kita... :)

selamat beramal


No comments:

Post a Comment