Thursday 13 December 2012

ALAM SEMESTA MULA BERBICARA (PART 2)


Dunia ibarat air laut
Diminum hanya menambah haus
Nafsu bagaikan fatamorgana di padang pasir
Panas yang membahang disangka air
Dunia dan nafsu bagai bayang-bayang
Dilihat ada ditangkap hilang

Ya Allah ke mana harus aku bawa diri ini agar aku bisa meneguk sedikit air ketenangan agar ia  bisa merawat luka di dalam jiwa ini.Ya Allah aku telah silap dalam perhitunganku,aku menyangka bahawa keindahan dan kemanisan hari-hari yang telah ku tempuhi akan terus diwarisi tanpa siapa yang dapat menghalangi.Maafkanlah hambaMu ini Ya Rabb..Kini aku telah tersedar daripada lamunan yang menghiasi mimpi bahawa hari-hari yang akan dilalui tidak semestinya menjejaki warna-warna  pelangi yang indah,ceria dan bahagia.

Kini  duka mula menggantikan tawa,derita mula menggantikan hari-hari bahagia.Ternyata aku telah alpa akan nikmatMu,aku tidak pernah bersyukur terhadap kurniaan yang terbentang di hadapan mata.Wahai jiwa!Apakah aku ini termasuk dalam golongan yang  bertuhan kerana emosi?Apabila aku gembira aku melupakanNYA,apabila aku senggsara aku mula mencariNYA.

Di waktu mengenang rahmatMu
Terasa diri kurang bersyukur
PadaMu harusku memohon
Moga syukurku bertambah
Alangkah susahnya
Mendidik nafsuku
Yang tidak dapat melihat kebenaranMu
Bantulah hambaMu
Dalam mendidik jiwaku ini

Begitulah hidup,kadangkala  tawa dan bahagia tidak dapat menemuiMu wahai Rabb..Tetapi kini ku tahu sengsara telah membawa diri ku ini dari satu episod ke satu episod untuk kembali kedataran hidayahMu.Sengsara itu boleh menjelma dalam pelabgai rona warna.Jika hari ini kita dapati seorang insan yang hidupnya diliputi kemewahan tetapi ternyata hidupnya tidak sebahagia manusia-manusia yang hanya kais pagi sahaja kerana sengsara telah mencabut kenikmatan yang diperolehinya.
Aku membuka mataku dengan perlahan,walaupun masih belum jelas tetapi tetap terasa berat.Perlahan-lahan pandangan samar bertukar jelas.Udara sejuk yang menyelinap masuk ke dalam tubuh terasa seperti hendak membekukan aliran darah.Mata melilau kosong antara lautan bintang yan bertaburan jauh diangkasa.Ternyata malam sudah datang menyapa sementara harapan sudah tiada..
Kembara mencari hati ini mesti diteruskan.Keesokan paginya aku telah tekad untuk pulang ke kampung halamanku dengan harapan aku bisa ketemui hatiku disana.Jam telah menunjukkan 9.00 a.m sebentar lagi kapal yang hendak aku naiki akan mula belayar..

Waktu terasa semakin berlalu 
Tinggalkan cerita tentang sengsara
Apakah akan ada lagi tawa
Tuk hapuskan semua sepi di hati ?

Wahai Tuhan,janganlah kau cabut nyawaku di saat aku  sedang mencariMu.Inilah harapan kudusku terhadapmu.

Wahai Jiwa,
Tabahkanlah hatimu
Berjuang di rantau
Sedih pilu hanya engkau yang tahu
Di manapun ada ketenangan
Di manapun ada kebahagiaan
Bila insan kenal pada Tuhan

Plushh!!bunyi ombak yang memukul kapal ,ternyata aku sudah berada diatas kapal tanpa ku sedari.Ombak berdebur,kapal hanya laksana sebuah sabut dihempaskan gelombang.Entah di manalah tanah tepinya lautan itu.Pulau-pulau berserak dikelilingi karang aneka wana.Rasa kecil diri ini dihadapan laut,Dan laut pun kecil di hadapan sesuatu.Terlompatlah dari mulut Allahhu Akbar!
Aku mula memalingkan wajah kearah luar ternyata aku melihat sesuatu yang mengagumkan sebuah bangunan yang cukup indah dan unik.Melihatnya laksana melihat sebuah arkitekture sebuah mahligai yang mewah indah berseri,penuh dengan serba kebesarannya;jika dilihat dari luar,yakinlah manusia akan kepandaian dan kepintaran pembuatnya.JIka dimasuki ke dalam,tampaklah kepakaran penyusunnya.Segala manusia yang lalu lintas di hadapannya pasti akan memuji akan keindahannya itu.Segala manusia yang masuk ke dalamnya pasti akan kagum melihat susunannya yang elok dan rapi,gabungan di antara indah dan mulia.
Yang mengetahui benar akan kebagusan bentuknya,ialah seorang arkitek.Yang mengerti benar akan susunannya yang bermutu seni  yang tinggi,ialah seorang seniman.Yang sanggup merangkumkan kata pujaan dan menyanyikannya dengan susunan kata-kata nan indah,ialah seorang  pujangga.Semuanya sepakat mengatakan, “Ia indah!”
Jiwaku mula terdetak adakah ada apa-apa didalamnya?Wahai jiwa ingatlah perkara yang hendak kau cari adalah perkara rahsia.Mencarinya bukanlah dengan mata,bukan dengan telinga dan bukanlah dengan mantera.Tetapi bersihkanlah lebih dahulu jiwamu,didiklah ia dan latihlah ia sehingga ia menjadi halus laksana kilat kaca..
Tanpaku sedari aku sudah sampai ke destinasi yang dituju.Begitulah rentang waktu  yang tidak pernah berhenti dari putarannya,terasa begitu singkat rasa hidup ini..Allah berfirman dalama surah al-mukminun:
   
112. Allah bertanya lagi (kepada mereka Yang kafir itu): "Berapa tahun lamanya kamu tinggal di bumi?"
113. mereka menjawab: "Kami tinggal (di dunia) selama sehari atau sebahagian dari sehari; maka Bertanyalah kepada golongan (malaikat) Yang menjaga urusan menghitung
114. Allah berfirman: "Kamu tidak tinggal (di dunia) melainkan sedikit masa sahaja, kalau kamu dahulu mengetahui hal ini (tentulah kamu bersiap sedia).

Kini ku sudah sampai sebuah tempat yang jauh dari hiruk-piruk manusia.Sungguh perasaan ini ibarat garam kehidupan.Dengan perasaanlah manusia merenung,mencari ketenangan dalam pergolakan.Menampakan bahagia dalam sengsara.Menampak jernihnya masa depan dalam keruhnya  yang sekarang.Imbangan nada tinggi melengking dengan nada rendah mengendur,apakah ini muzik kehidupan?

Kepenatan mula dirasai,aku perlu mencari tempat untuk aku rehat seketika sebelum tiba di kampung.Berjalanlah diri ini diatas pasir pantai,terasa begitu sukar untuk ku rentasi.Mulalah diri ini terpikir bagaimana para penjuang dahulu merentasi sahara yang sekitarnya penuh dengan debu-debuan?

Akhirnya jumpa  juga dengan sebatang pohon untuk ku bersandar.Allhamdulillah.Duduklah aku sebentar dan mata pun mula terpaut pada sebuah pondok usang yang entah berpenghuni ataupun tidak..Aku hanya mampu melihat bekasnya sahaja tetapi orangnya sudah tiada lagi.
Begitulah hidup manusia hanya ibarat hitungan hari apabila cukuplah masa dia pun akan pergi.Dan alam ini masihlah tetap baharu dan tidak berubah,kerna yang menjaganya tidak pernah mati dan tidak akan mati,kekal selama-lamanya.Luas binaan alam yang luas tiada bertepi,binaan loteng langitnya,hamparan buminya,sehingga tersedia buat didiami oleh makhluk.Begitulah alam yang dijadikan Allah sentiasa baru dan indah.

Surah AlBaqarah. Ayat 022.
Dialah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan dan langit (serta segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina dengan kukuhnya) dan diturunkanNya air hujan dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui (bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa).

Kini aku bukan membaca buku-buku ataupun nota kuliah tetapi kini ku dikehendaki membaca kehidupan!!!Tidaklah dapat ku membaca kehidupan ini jika aku masih belum membaca dengan hati nurani .Jika dahulu wahai jiwa engkau membaca dengan jendela ilmu tetapi tidak diresap ke dalam hati,maka hari ini bacalah alam ini melalui jendela seni dan resapilah ia dalam hati.

Dengan perasaan seni yang halus itulah akan mengetar di hati dan menyebabkan inspirasi itu tumbuh dengan sendirinya.Lihatlah wahai mata dengan pandangan seni!!Bacalah wahai hati dengan penuh irama cinta!! Cinta itu lebih mendalam daripada sekadar perasaan suka atau gembira. Cinta itulah yang telah membina seluruh rangkaian hidup di maya pada. Tidakkah engkau lihat, tanpa cinta tiada agama, tiada keluarga, tiada negara, tiada kehidupan dalam ertikata yang sebenar.

Wahai jiwa carilah seni yang mengabungkan di antara rasa keindahan  dengan rasa kesempurnaan dan rasa kemuliaan .Seni yang bernilai tinggi telah menyebabkan seniman tersungkur di bawah cerpu  telapak kaki budi dan etika dengan kebenaran.Seni yang tinggi nilainya membawa si seniman fana yang hilang kembali ke datarannya.

Mata ini mula melirik dengan suasana sekeliling,memerhatikan lautan dengan ombaknya yang bergulung dengan menghadirkan bunyi yang begitu menenangkan,bukit-bukit dengan warnanya yang kehijaun.Hembusan bayu pantai menyebabkan pokok-pokok besar mula menari,pohon-pohon bambu yang ada disekitar mula bergeser antara satu sama lain.Burung-burung mengembangkan kepaknya terbang dari satu dahan ke satu dahan sambil berkicauan menghasilkan alunan irama yang mengindahkan.Dedaunan mula mengalirkan air mata enbunnya yang begitu jernih sehingga menyejukkan mata-mata yang memandang.Wahai jiwa,apakah ini irama muzik kehidupan?

Kebun-kebun bunga yang tumbuh mekar menghiasi seri alam dengan berbagai warna bunga,berbagai warna pohon  dan buah.Di dekat pohon manggis tumbuh rambutan,di dekat cengkih tumbuhnya durian padahal tanah setumpuk itu juga,padahal buahnya terdapat perbezaan.

Lebah-lebah yang berterbangan mula menyerikan bunga-bunga yang tumbuh mekar tetapi ia menimbulkan madu.Bunga-bunga itu juga diseri kupu-kupu,padahal dia menimbulkan sutera.Keindahan bunga yang mekar benar-benar telah menerbitkan rasa tenteram dalam jiwa apabila melihat rona warnanya yang indah pilihan,merah jambu,merah,hijau,hijau kekuningan,ungu dan sebagainya  yang tak kuasa tangan manusia menirunya.

Sekuntum bungaan yang lihat,baunya yang dicium,jambangannya  yang dipelihara dengan perasaan halus mempunyai rahsia-rahsia yang amat mendalam dan menunjukkan kehalusan ciptaan Tuhan yang menitahkan adanya ia.Apakah keindahan ini yang ku rasakan?Bunga yang telah kekurangan air,yang mulai tunduk laksana berhati sedih,yang berserak jatuh ke bumi,terpijak-pijak,menyedarkan perasaan halus menumbuhkan redha dan cinta dalam hati,terasa hendak berkenalan dengan pengarang dan pengubahnya.Wahai jiwa,alangkah cantik dan jelitanya bunga-bungaan ,alangkah halus perasaan yang dibawanya,sehingga ia dijadikan sebagai alamat kasih!

Wahai jiwa,Mengapakah bunga yang baru mekar menghadapkan wajahnya kepada cahaya matahari?Apakah hubungan bunga-bunga itu dengan cinta insan?
Perasaan apakah ini???Adakah alam semesta mula berbicara??

Alangkah banyaknya keindahan dalam alam ini.Bertambah direnung,dilihat,bertambah jelas kesatuan pokok dalam berbagai ranting.Kesatuan hulu dalam berbagai hilir.Alangkah miskinnya hidup ini,kalau mata terkembang,tapi tak melihat.Telinga terdandang,tetapi tidak mendengar.

Wahai jiwa,pandanglah langit bagaimana ia diangkatkan,pandanglah gunung bagaimana ia dipancangkan dan pandanglah bumi bagaimana ia dihamparkan..

Surah Ali'Imran. Ayat 191.
(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka.

No comments:

Post a Comment